Aardbeving! - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Savannah - WaarBenJij.nu Aardbeving! - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Savannah - WaarBenJij.nu

Aardbeving!

Door: Savannah

Blijf op de hoogte en volg Savannah

20 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Ik heb zojuist mijn eerste en hevige earthquake ervaren!!
Het blijkt er achteraf een van 6.3 magnitude (beshouwd als 'severe') te zijn geweest! (http://www.geonet.org.nz/quakes/felt)

Op het moment dat het geubeurde, wist ik meteen dat het een aardbeving was ondanks ik er nog nooit een had ervaren. Ik dacht er niet bij na, maar het was zo krachtig en in seconden nam de heftigheid van het shuddende geluid toe. Het voelde alsof er een mega vrachtwagen voorbij reed en alsof iemand ook met zijn twee handen eht huis beetpakte en door elkaar schudde. Ik zag voorwerpen op mijn bureau schudden en zag ook op dat moment mijn Indiaase huisgenoot het huis uitrennen, de tuin in. Mijn reflex volgde ik hem en kort daarna kwam ook een andere huisgenoot naar buiten. eenmaal buiten voelde het minder omdat wij minder omringt weren door schuddende objecten. Wel zagen we de metalen en hoge korf in de tuin heen en weer bewegen. Wa na het schudden kwam voelde nog vreemder: het was alsof we op een stuk grond stonden dat op water dreef. Ons stukje aarde was werkelijk heen en weer aan het bewegen!! Kort daarna kwam de vierde huisgenoot naar buiten gelopen en vertelde dat hij onder zijn bureau was gaan zitten (een van de tips in geval van een aardbeving) en naar ons aan het reopen was of dit een aardbeving was, zonder enig respons van ons. Verder ging er ook een autoalarm af en kwamen de buurtkatten wild onze tuin in gerend om zich onder ons huis te verschuilen. Het hele verschijnsel heeft maar enkele minute geduurd, maar het waren intense minuten. In de region van Palmerston North schijnt het niet heel ongebruikelijk te zijn lichte aardbevinden te ervaren. Er werd wel eens over gesproken, maar ik weet zeker dat DIT ook nieuw is geweest voor hen.

Mijn supervisor en een student smsten mij om te informeren of ik oke was en gelukkig kon ik dat voor hun bevestigen. Mijn huisgenoten en ik maken het allemaal goed en hebben voor zover zichtbaar en op mijn blik perzikken die uit de kast zijn gevallen na geen schade aan de aardbeving overgehouden. Het is nu inmiddes bijna een uur na het gebeuren en alles voelt weer vredig met de fluitende vogels.

Oh, nee toch niet! Al typende hoor ik net mijn 2 huisgenoten zeggen dat de ramen net even hebben getrild. Internet bevestigt hun waarnemning. Het was een lichte van 3.8.


Wordt hopelijk niet vervolgd...



  • 20 Januari 2014 - 10:52

    Bianca:

    Oeeeh scary Sav!!
    Gelukkig geen ernstige gevolgen!!

    Geniet ervan daar!
    Kusjes xx

  • 21 Januari 2014 - 18:40

    Inge Maartje:

    Dag Savannah,

    Jemig, lijkt me eng zeg. Idd hopelijk wordt dit niet vervolgd.

    Ik ben erg benieuwd hoe jij, je eerste feestdagen in nz hebt beleefd? Ben je eropuit geweest?
    Hoe gaat t met je onderzoek? Zijn Sandra en Gemma een beetje lief voor je ;).

    De groetjes aan je collega's bij AgR.

    Geniet van de zomer en ik kijk uit naar het vervolg van je belevenissen.

    Succes!

    Veel liefs
    Inge Maartje

  • 21 Januari 2014 - 22:18

    Savannah :

    Dag Inge Maartje,

    Wat leuk te horen dat jij mijn blog leest! (:
    Ik heb rond het zuidereiland geresid in de kerstvakantie. Dat verslag komt er nog aan ;-)

    Met Gemma heb ik niet zo veel contact en Sandra is een hele fijne supervisor.
    Ze zijn allemaal lief voor me hier! Heeft Peter jou nog gemaild?
    Heb op de laatste dag van de vakantie veelbelovende resultaten behaald,
    dus daar gaan we nu mee verder. Wij hopen nu met FISH probes de protozoa te kunnen indentificeren.

    Dank voor je bericht!

    Cheers,
    Savannah

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Savannah

Actief sinds 08 Sept. 2013
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 5311

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2013 - 15 Juni 2014

Down Under in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: